Assessment Center (AC) a Development Center (DC) – czym się różnią te badania?
Metody AC i DC opierają się na tych samych ćwiczeniach i zadaniach, jednak występują między nimi zasadnicze różnice dotyczące celu badań. Assessment Center odgrywa szczególną rolę podczas procesów rekrutacyjnych, kiedy pracodawcy zależy na informacji, czy dany kandydat posiada kompetencje pozwalające mu na efektywne wykonywanie obowiązków na nowym stanowisku. Wówczas celem osoby prowadzącej sesję Assessment Center jest zweryfikowanie przede wszystkim umiejętności miękkich kandydata, które pomogą mu osiągnąć sukces w przyszłej pracy. Zwykle w jednej sesji AC bierze udział kilka osób starających się o jedno stanowisko, w związku z czym uczestnicy mogą zostać poproszeni o wykonywanie zadań zarówno samodzielnie, jak i grupowo. Badanie DC opiera się na tych samych ćwiczeniach, jednak jego cel jest inny. Development Center pomaga m.in. w identyfikacji potrzeb w zakresie szkoleń, przyznawaniu awansów stanowiskowych czy kreowaniu indywidualnych ścieżek kariery. Kluczem jest wskazanie mocnych stron pracownika, a następnie wspieranie go w ich rozwijaniu, dzięki czemu będzie mógł jeszcze lepiej wywiązywać się z powierzonych zadań i osiągać kolejne sukcesy zawodowe. Sesje DC są więc skierowane do pracowników związanych już z daną firmą, lecz chcących wciąż podnosić swoje kwalifikacje poprzez szkolenia rozwijające nie tylko umiejętności techniczne, ale też miękkie.
Czy szkolenie Assessment Center można wykorzystać jako skuteczne narzędzie rekrutacyjne?
Zatrudnienie nowego pracownika zawsze wiąże się dla pracodawcy z ryzykiem. Nawet kilkuetapowa rekrutacja nie pozwala na zdobycie gwarancji, że dany kandydat dobrze sprawdzi się na nowym stanowisku. Krótkie rozmowy, podczas których zwykle najważniejsze jest zweryfikowanie umiejętności technicznych i wiedzy branżowej nie pozwalają na poznanie faktycznych, a nie tylko deklarowanych kompetencji miękkich. Jednocześnie umiejętności interpersonalne, organizacyjne czy negocjacyjne są kluczem do osiągnięcia sukcesu zawodowego. Osoba, która ich nie posiada lub nie zależy jej na ich rozwijaniu z dużym prawdopodobieństwem nie zostanie pracownikiem, z którego pracodawca będzie w pełni zadowolony. Aby nie narazić się na rozczarowanie i stratę czasu, warto z zaangażowaniem podejść do organizacji procesu rekrutacyjnego. Szkolenie Assessment Center to jedno z najskuteczniejszych narzędzi służących do oceny kandydatów oraz w miarodajny, wielowątkowy sposób prezentujących ich najmocniejsze strony. W razie potrzeby szkolenie Assessment Center może trwać nawet kilka dni – jego długość jest ściśle uzależniona od oczekiwań naszych klientów. Chętnie modyfikujemy proponowane przez nas szkolenia, dostosowując je do sugestii zgłaszanych przez klientów.
W obszarze jakich stanowisk badanie DC ma największą wartość?
Zadbanie o rozwój pracowników powinno stanowić fundament działalności każdej nowoczesnej firmy. Sesje Development Center pomagają ten priorytet z sukcesem realizować, z czego korzyści czerpie zarówno pracodawca, jak i pracownik. Przeprowadzenie tego typu badań wymaga jednak nakładu czasu i środków finansowych, dlatego wielu przedsiębiorców proponuje spotkania z asesorami jedynie wybranej grupie pracowników. Najwięcej z takich spotkań mogą wynieść osoby pełniące samodzielne funkcje, nierzadko kluczowe dla całej firmy. Managerowie dzięki otrzymanemu raportowi będą mogli rozpocząć pracę nad dalszym rozwijaniem mocnych stron i zarazem poprawianiem swoich kompetencji w obszarach, które zostały przez asesora ocenione w sposób mniej pozytywny. Pozwoli im to rozwinąć skrzydła i ukształtować karierę w kierunku, który jest najbardziej atrakcyjny dla nich oraz dla przełożonych. Ponadto szkolenie DC jest nieocenione w przypadku potrzeby wytypowania kandydatów zasługujących na awans na stanowiska samodzielne. Ocenienie potencjału managerskiego, określenie posiadanych kompetencji przywódczych i zweryfikowanie, jak dana osoba radzi sobie w stresujących warunkach biznesowych umożliwia pracodawcom zaplanowanie skuteczniejszych strategii z zakresu rozwoju personalnego.
W jaki sposób przygotować pracowników do sesji AC/DC?
W przypadku zaplanowania badania Assessment Center szkolenie powinno być poprzedzone odpowiednią informacją skierowaną do kandydatów. Również pracownicy, którzy mają uczestniczyć w sesji Development Center powinni zostać o tym wcześniej poinformowani. Czasami pracodawcy obawiają się, że przekazanie informacji o szkoleniu może spowodować, że jego wyniki nie będą miarodajne, ponieważ pracownicy przygotują się do spotkania. Tego typu obawy są jednak bezpodstawne. Jeśli sesję będzie prowadzić doświadczony asesor, nie ma możliwości uzyskania przekłamanych ocen. Ćwiczenia i zadania są skonstruowane w sposób gwarantujący przetestowanie danej kompetencji miękkiej w kilku różnych sytuacjach. Oceniana jest też mowa ciała (np. sposób gestykulacji, ton głosu).
Sesje AC/DC doskonale dopełniają niezbędne
szkolenia menedżerskie.
Warto jasno poinformować kandydatów, że w przypadku Assessment Center szkolenie ma na celu wytypowanie osoby, której zostanie zaproponowana oferta pracy. Niektórzy już na tym etapie mogą zrezygnować z dalszego udziału w procesie rekrutacyjnym, co wprost zaświadczy np. o ich niskiej motywacji czy niechęci do korzystania z nowoczesnych metod oceny własnych kompetencji.