Jak prowadzić szkolenia w firmie, czyli co musisz wiedzieć

Artykuł

Imponują Ci trenerzy wewnętrzni konkurenta? Jesteś pod wrażeniem sukcesów, które prowadzą ich zespoły? A może szukasz kursu dla swoich trenerów, którzy mają w niedalekiej przyszłości stać się merytorycznym kośćcem Twojej firmy? Jeśli na którekolwiek z powyższych pytań odpowiedziałeś tak, to zapraszamy Cię do niniejszego artykułu, w którym pokażemy Ci, że trener wewnętrzny to osoba, która jest potrzebna Twojej firmie.

Co zrobić, aby stać się guru dla swoich współpracowników?

Bądźmy szczerzy – rola trenera w firmie jest dość skomplikowana. Z założenia ma to być osoba, która przekazuje wiedzę i w związku z tym jest mentorem dla pracowników. Nie jest to jednak kierownik, który niejako w naturalny sposób budzi respekt, lecz współpracownik, który ma większą wiedzę i doświadczenie w danym zakresie niż inni.

W praktyce oznacza to, że kurs trenera ma być zorientowany przede wszystkim pod kątem:

  • określenia właściwych celów szkolenia,
  • doborze właściwych metod szkoleniowych,
  • praktycznym przećwiczeniu określonych zagadnień,
  • umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami na sali szkoleniowej.

Celem kursu, jaki organizuje nasza szkoła trenerów, jest wykwalifikowanie pracownika, który będzie budował zaufanie, respekt i w razie potrzeby umiejętnie kreował program zajęć w ciekawy i angażujący sposób. Mówiąc wprost – idealny trener to osoba, która ma być kimś pomiędzy „kumplem” a szefem i jednocześnie ma skutecznie przekazywać wiedzę.

Jak prowadzić szkolenie wewnętrzne – na co zwrócić uwagę?

Trener wewnętrzny to osoba, która potrafi w praktyce wykorzystać tzw. cykl Kolba. Tylko tyle i aż tyle. W trakcie naszych szkoleń skupiamy się na tym, aby szkolenia dla trenerów wewnętrznych uwzględniały tę metodę nauczania, a konkretnie – stymulowały słuchaczy do podejmowania określonych działań.

Uczymy trenerów, aby:

  1. Po pierwsze, skupiali się na doświadczeniach słuchaczy, czyli na tym, co funkcjonuje, a co być może nie sprawdza się w ich dotychczasowej pracy. Zadaniem dobrego trenera nie jest skupianie się wyłącznie na przedstawieniu treści. Ważne, aby zaangażować słuchaczy do podjęcia konfrontacji z tym, co ich zdaniem jest przeszkodą na drodze do sukcesu.
  2. Po drugie, trener ma wzbudzać u słuchaczy refleksję. Czasem ma ona formę uświadomienia ciągu przyczynowo-skutkowego, a czasem pewnego procesu myślowego, którego celem jest ocena sytuacji i zachęta do wprowadzenia zmian. Mówiąc wprost – jeśli słuchacze nie zauważą, że wdrażane przez mentora (trenera) zmiany przyniosą im określone korzyści, to prowadzenie takich zajęć nie ma sensu.
  3. Po trzecie, szkolenie ma prowadzić do wyciągania wniosków, czyli do ich konceptualizacji. I tu właśnie pojawia się przestrzeń dla warstwy merytorycznej szkolenia. Trener – mając określoną wiedzę – ma podpowiedzieć określone zachowania, tak aby jego słuchacze szybciej ją zdobyli i wdrożyli.
  4. Po czwarte, szkolenie ma pobudzić słuchaczy do eksperymentowania. A więc doszliśmy już do określonych wniosków, zdobyliśmy wiedzę i próbujemy je wykorzystać w praktyce. U wielu osób proces ten ulega pewnej automatyzacji. To oznacza, że wdrażane przez słuchacza rozwiązania, są dopracowywane i udoskonalane na podstawie stale wyciąganych wniosków.

Projektowanie programu szkoleniowego – ważny element kwalifikacji trenera

Kursy szkoleniowe dla trenerów mają również na celu przyswojenie umiejętności projektowania programu prowadzonych zajęć. Osoba odpowiedzialna za szkolenie powinna określać jego cele, przebieg (lub jego etapy), a także dobierać właściwe metody do celów szkolenia. Załóżmy, że celem spotkania jest przekazanie nowej wiedzy. Jego program będzie zatem opierał się przede wszystkim na uporządkowaniu dotychczasowych umiejętności, ćwiczeniach praktycznych oraz próbach wykorzystania ich w codziennych obowiązkach zawodowych. Z kolei, jeśli celem szkolenia jest zmiana postaw, program zajęć będzie skupiał się przede wszystkim na interpersonalnych ćwiczeniach w większej grupie osób.

Obowiązkiem trenera będzie również projektowanie różnych form ćwiczeń. Dzięki temu prowadzone przez niego zajęcia będą ciekawsze i pobudzą słuchaczy do większego zaangażowania się w realizowany projekt. Szkolenia dla trenerów wewnętrznych mają na celu projektowania:

  • ćwiczeń grupowych i indywidualnych, w zależności od celów szkolenia,
  • ćwiczeń opartych na opisie przypadku,
  • zajęć, w których ma miejsce odgrywanie ról oraz planowanie,
  • ćwiczeń integrujących grupę,
  • zajęć, które skupiają się na autorefleksji, prostych testach i wypracowaniu rozwiązań.

Dlaczego warto dysponować zespołem trenerów?

Oferowane przez nas szkolenia dla trenerów wewnętrznych umożliwią stworzenie zespołu, który:

  • wdroży i podtrzyma standardy jakościowe w firmie,
  • szybciej wyszkoli nowych pracowników,
  • stworzy warunki do samodoskonalenia się,
  • pozwoli realnie obniżyć koszty szkolenia.

Reasumując, szkoła trenerów to miejsce, w którym powstają zręby wykwalifikowanej kadry przedsiębiorstwa. Jeśli chcesz dysponować takimi zasobami w swojej firmie, to zainwestuj w kurs trenera i postaw na profesjonalistów, którzy zapewnią Twoim pracownikom profesjonalne wsparcie na każdym etapie szkolenia.