Jakie szkolenia warto zrobić w pracy jako handlowiec?
Pozornie praca handlowca polega wyłącznie na sprzedaży. Co więcej, jej efekty docenia się przede wszystkim z perspektywy wyników. W rzeczywistości osoba ta musi być również specjalistą w wielu innych dziedzinach z psychologią biznesu włącznie. Jeśli zatem kierujesz zespołem handlowców i chcesz, aby ich praca przyniosła lepsze wyniki, postaw na merytoryczne szkolenia sprzedażowe.
Szkolenia handlowe, czyli co każdy sprzedawca wiedzieć powinien?
Zacznijmy od tego, że szkolenia dla handlowców od zawsze były dość specyficzne. Ich treść nie ogranicza się wyłącznie do odpowiedzi na pytanie, „jak sprzedawać”. Dziś wie to każdy, nawet początkujący absolwent szkoły średniej. Kwintesencją szkoleń sprzedażowych są umiejętności miękkie, które – odpowiednio kształtowane – mają wpływ na wzrost efektywności sprzedaży. Całość można porównać do przepisu na ciasto. Uda nam się ono wtedy, gdy zadbamy o szczegóły.
Dlatego szkolenia dla firm handlowych nie skupiają się na tym, czym jest promocja lub reklama. Tutaj liczy się kreatywność i – pozornie – mało istotne szczegóły, takie jak:
- wykorzystanie macierzy przewag konkurencyjnych w procesie sprzedażowym,
- budowanie relacji pomiędzy sprzedawcą i kupującym,
- skuteczna i merytoryczna obrona ceny,
- radzenie sobie w trudnych sytuacjach sprzedażowych (np. podczas reklamacji),
- umiejętne negocjowanie (np. warunków kontraktu),
- budowanie motywacji w pracownikach niższego szczebla (zagadnienie istotne z punktu widzenia kierowników).
Jest jeszcze jedna rzecz, na którą szkolenia sprzedażowe rzadko zwracają uwagę. Jest nią umiejętne zakończenie (zamykanie) procesu sprzedażowego. Tymczasem to dzięki niemu możemy de facto liczyć na relację ze stałymi klientami. Mówiąc kolokwialnie, coś „zaiskrzyło” między sprzedawcą a klientem i właśnie „to coś” sprawia, że klient ma ochotę po raz kolejny skorzystać z danej usługi lub produktu.
Szkolenia i kursy handlowe – co warto polecić specjalistom od sprzedaży
Jak w każdym zawodzie, również i handlowcy są niejako skazani na sukces. Ich efektywność i zaangażowanie zaczyna stopniowo spadać (co jest procesem naturalnym). Skrojone pod ich potrzeby kursy szkoleniowe mają na nowo odkryć ich potencjał i zachęcić ich do skuteczniejszej pracy na rzecz zatrudniających ich firmy.
Jakie szkolenia polecilibyśmy handlowcom?
- Sprzedaż jako… element sprzedaży. Choć może wydawać się to niedorzeczne, to sprzedaż jest tylko jednym z wielu elementów procesu sprzedażowego. W kursie pt. „Sprzedaż jako sekwencja 6 kolejnych celów w pracy z klientem” poruszamy tę kwestię, koncentrując się zarówno na wszystkich celach, jak i na każdym z osobna. Jeśli chcesz wiedzieć, jak skutecznie zoptymalizować proces sprzedażowy i odnosić sukces nie tylko poprzez sprzedawanie dóbr, to jest to szkolenie właśnie dla Ciebie.
- Negocjacje to umiejętność, dzięki której sprzedawca odnosi realne sukcesy. Czy wiesz, że na ich efekt mają wpływ 3 podstawowe czynniki takie jak nastawienie, przygotowanie się (zwłaszcza merytoryczne) oraz umiejętne wpływanie na sytuację podczas negocjacji? Szkolenia dla handlowców pt. „Negocjacje nastawione na współpracę” pomogą zrozumieć, że potencjalny klient to nasz partner biznesowy, a naszym zadaniem jest przedstawienie mu najkorzystniejszej oferty i pójście na kompromis.
- Wypracuj standardy sprzedaży. Nie wiesz, jak to zrobić? Odpowiedź na to pytanie da Ci kurs pt. „Standardy sprzedaży jako odpowiedź na oczekiwania klientów„. Ich celem jest pokazanie, w jaki sposób klient postrzega firmę, a także jak wypracować pewne standardy z klientami. W trakcie zajęć nasi specjaliści przekażą również wiedzę na temat poziomu obsługi w sprzedaży bezpośredniej oraz telefonicznej, a także wdrażania wcześniej przyjętych standardów w przedsiębiorstwie.
- Trudno być asertywnym sprzedawcą, prawda? Nasze szkolenie pt. „Trudne sytuacje w obsłudze klienta” pomoże Ci zrozumieć jego perspektywę (zarówno w sytuacjach, które są zawinione i niezawinione przez Ciebie), a także nauczy, jak radzić sobie w sytuacji, gdy klient jest zdenerwowany. W trakcie zajęć opowiemy o tym, jak pokonać te trudności w taki sposób, aby nie tracić potencjalnego klienta. W takich sytuacjach najważniejsze są argumenty, a nie wymiana zdań na poziomie interlokutora.
- Jeśli temat psychologii sprzedaży jest Wam bliski i chcielibyście go zgłębić, to koniecznie wybierzcie szkolenie pt.” Podstawy psychologii komunikacji w sprzedaży„. Pozwoli ono Wam zrozumieć, jak ważna jest asertywność u handlowca, a także jak podejmować z klientem rozmowę na trudne tematy. W trakcie zajęć zwrócimy Wam również uwagę na tzw. Model komunikacji von Thuna, który łączy w sobie 4 płaszczyzny w rozmowie z klientem: relacyjną, rzeczową, mówienia o oczekiwaniach, a także mówienia o sobie.
Jak widać, szkolenie sprzedaży nie ogranicza się wyłącznie do podstawowych zagadnień. Coraz większa konkurencja połączona z rosnącymi wymogami klientów sprawiają, że przyczyną tzw. wyników jest umiejętne, choć często nieświadome, budowanie właściwych relacji z klientem i dopasowanie swej oferty do jego potrzeb.