Projekt szkoleniowy dla handlowców – case study
Case study
07 kwietnia 2017
Projekt szkoleniowy dla handlowców – case study
Nasz klient to ogólnopolski lider produkcji oraz sprzedaży rolet i żaluzji. Produkuje także markizy, bramy garażowe oraz okna. W obecnej chwili sprzedaż jest prowadzona przez sieć biur handlowych oraz przez przedstawicieli handlowych kontaktujących się klientami w ich firmach. Początkowo w firmie było niewiele szkoleń. Handlowcy byli szkoleni dwukrotnie (raz w roku) przez trenera zewnętrznego. Poza tym większość szkoleń prowadzili menedżerowie firmy. Regularna współpraca z naszą firmą rozpoczęła się trzy lata temu. Od tego momentu możemy mówić o stworzeniu całościowego projektu szkoleniowego.Zakres projektu szkoleniowego
W momencie rozpoczęcia projektu sprzedażą zajmowało się 6 przedstawicieli handlowych. Ich zadaniem było zdobywanie nowych klientów i namawianie ich do korzystania z produktów firmy. Dywersyfikacja klientów była bardzo duża i obejmowała kilka segmentów. Zaliczali się do nich:- właściciele firm montujących rolety i żaluzje – dla nich firma produkowała produkty na wymiar,
- hipermarkety oferujące gotowe produkty – o standardowych rozmiarach,
- duże instytucje, urzędy, które mogły być potencjalnie zainteresowane kupnem żaluzji i rolet, developerzy.
Założeniem menedżerów kierujących firmą było większe uaktywnienie osób zatrudnionych w biurach. Miały się stać rzeczywistymi sprzedawcami stacjonarnymi, którzy nie tylko obsługują klientów, ale także prowadzą aktywne działania sprzedażowe – poszukują nowych odbiorców.
Celem pierwszych szkoleń było:
- nauczenie wszystkich handlowców („jeżdżących” oraz stacjonarnych) podstaw prowadzenia wizyt handlowych,
- nauczenie organizowania własnej pracy – ten temat dotyczył szczególnie przedstawicieli handlowych,
- przećwiczenie umiejętności telemarketingowych – sprzedaż przez telefon stała się nowym zadaniem osób z biur handlowych.
Indywidualny coaching handlowców
Kolejną fazą pierwszego etapu projektu był indywidualny coaching z każdym przedstawicielem. Każdy z handlowców spędził cały dzień coachingu sprzedażowego z jednym z trenerów prowadzących pierwsze szkolenie. Celem coachingu było utrwalenie wiadomości i umiejętności handlowych zdobytych na szkoleniu podczas pracy w rzeczywistych warunkach. Takie działanie szkoleniowe jest spotykane rzadko. Większość szkoleń handlowych kończy się na sali szkoleniowej. W przypadku tego klienta zarząd zdecydował się ponieść koszty sześciu indywidualnych dni coachingowych, które miały miejsce zaraz po szkoleniu. Dzięki temu każdy z handlowców miał okazję przećwiczyć najważniejsze dla niego umiejętności i zwiększyć swoją skuteczność. Po każdym coachingu przygotowywaliśmy szczegółowy raport opisujący mocne strony przedstawiciela handlowego oraz obszary wymagające poprawy. Raport był znany bezpośredniemu przełożonemu promotorów, który miał zająć się dalszym rozwojem podwładnych. We wrześniu i październiku 2016 odbyły się trzy dwudniowe szkolenia, które były kontynuacją pierwszego. Dwa identyczne szkolenia odbyły się dla dwóch grup osób z biur handlowych. Tematem tych szkoleń było:- radzenie sobie z trudnymi sytuacjami w kontaktach z klientem,
- proaktywna sprzedaż przez telefon,
- windykacja i rewindykacja,
- przećwiczenie umiejętności z pierwszego szkolenia.
- trudnymi sytuacjami w sprzedaży,
- planowaniem własnej sprzedaży i kategoryzacją klientów,
- warsztatem handlowym – doskonaleniem podstawowych i zaawansowanych umiejętności handlowych.
Drugi etap projektu miał dwa cele:
- powiązać pracę sprzedawców z biur handlowych z pracą przedstawicieli jeżdżących do klientów,
- wykształcić umiejętność prowadzenia coachingu u dwóch szefów zespołu handlowego.
Jeden trener dla każdej grupy szkoleniowej
Każda grupa była prowadzona przez jednego trenera. Szkolenie w grupie zaawansowanej dotyczyło rozwiązywania trudnych przypadków oraz sprzedaży telefonicznej. Mniej doświadczona grupa zajęła się ćwiczeniem umiejętności handlowych oraz podstaw telemarketingu. W drugim dniu szkolenia obie grupy spotkały się na wspólnym module dotyczącym współpracy w zespole i podstaw skutecznej komunikacji z klientem i współpracownikami. Uczestnicy szkolenia otrzymali zadania poszkoleniowe.Trzeci etap projektu
odbył się kilka miesięcy później. Jednocześnie na dwóch salach odbyły się dwa dwudniowe szkolenia oraz wieczór integracyjny. Ponieważ w firmie pojawiło się wiele nowych handlowców, uczestników znów podzielono na grupę zaawansowaną i początkującą. W grupie zaawansowanej znaleźli się zarówno przedstawiciele handlowi jak i sprzedawcy stacjonarni. Tematy w tej grupie to:- wypracowanie w grupach rozwiązań dla zgłoszonych przez uczestników trudnych sytuacji.
- analiza obsługiwanych grup klientów i próba wypracowania ich segmentacji.
- analiza własnej motywacji sprzedawcy.
- planowanie celów i własnego czasu w pracy handlowca,
- analiza zakresu kontrolowania własnej pracy – jakie czynniki i w jakich okresach podlegają autokontroli przez sprzedawców,
- analiza własnego stylu funkcjonowania w zespole – na przykładzie narzędzia „Mapa zespołu”.
Cele projektu
Celem całego projektu było zwiększenie skuteczności działu handlowego. Były one realizowany poprzez:- szkolenia oraz coaching poprawiające umiejętności handlowców,
- rozwój umiejętności menedżerów kierujących handlowcami,
- doradztwo firmy szkoleniowej w zakresie poszukiwania rozwiązań usprawniających pracę działu,
- doradztwo w zakresie poprawienia współpracy działu sprzedaży z innymi strukturami organizacji,
- obecnie planowana jest integracja działu handlowego.
- rozwój umiejętności przedstawicieli handlowych w zakresie sprzedaży, organizacji własnej pracy oraz sprzedaży przez telefon,
- windykowanie i rewindykowanie,
- nauka od podstaw stale pojawiających się nowych przedstawicieli,
- nauczenie dwóch szefów sprzedaży podstaw coachingu handlowego i rozwijania skuteczności sprzedawców,
- stworzenie jednorodnego działu handlowego pomimo istnienia dwóch rodzajów sprzedawców,
- poprawienie współpracy kilku działów firmy z działem sprzedaży.
Liczba dni szkoleniowych
- 19 dni szkoleniowych
- 6 dni coachingowych dla handlowców
- 2 dni coachingowe dla szefów
- 2 dni szkoleń miękkich
- 1 dzień szkolenia integracyjnego
Przebieg projektu szkoleniowego
Cały projekt jest prowadzony przez dwóch trenerów. Ci sami trenerzy pracowali z handlowcami firmy na sali szkoleniowej, podczas coachingów i w fazie wstępnej projektu. Spotykali się z menedżerami kierującymi firmą podczas roboczych rozmów przygotowujących kolejne szkolenia, a także podczas spotkań doradczych. Obydwaj mieli długoletnie doświadczenie jako handlowcy oraz jako szefowie zespołów sprzedażowych. Dobra znajomość firmy pozwoliła trenerom cały czas odwoływać się do realiów rynku. Dzięki temu wszystkie ćwiczone umiejętności dotyczyły rzeczywistych sytuacji, z którymi spotykali się szkoleni. Tylko raz, podczas wspólnego modułu dotyczącego psychologii komunikacji i jej wpływu na relacje z klientem, pojawił się trzeci trener. Dobór tej osoby był podyktowany fachowością – moduł prowadziła osoba będąca specjalistą zajmującym się tym zagadnieniem.Dużym atutem przedsięwzięcia była różnorodność metod szkoleniowych – obok miękkich szkoleń pojawiły się indywidualne coachingi dla handlowców i menedżerów utrwalające zdobywane umiejętności podczas codziennej, rzeczywistej pracy. Szkolenia często kończyły się pracami domowymi, utrwalającymi treści z warsztatów.Podczas całego projektu odbywały się spotkania trenerów z kadrą zarządzającą firmą oraz liczne konsultacje telefoniczne. Trenerzy kontaktowali się także z menedżerami kierującymi bezpośrednio handlowcami. Zdarzały się też telefony inicjowane przez handlowców firmy do trenerów. Prowadzenie całego cyklu szkoleń bardzo ułatwiała otwarta komunikacja pomiędzy wszystkimi zaangażowanymi w to przedsięwzięcie osobami.
Tematy szkoleń
Tematy szkoleń opisaliśmy w części pokazującej przebieg projektu. Warto zwrócić uwagę na dobór tematów prowadzonych dla uczestników, którzy byli podzieleni na dwie grupy. Z jednej strony cały czas rozwijane były kolejne umiejętności handlowców o długim stażu pracy, którzy rozwijali się sukcesywnie. Z drugiej strony odbywały się szkolenia dla nowych sprzedawców i początkujących menedżerów działu handlowego. W zasadzie realizowaliśmy dwa odrębne projekty łączone wspólnymi modułami i spotkaniami integracyjnymi. W chwili, gdy kierownictwo firmy podjęło decyzję o powiązaniu działań dwóch rodzajów sprzedawców, spotkali się oni razem na wspólnym szkoleniu. Takie rozwiązaniu ułatwiło ich integrację i pokazało obszary, które będą trudne w osiągnięciu pełnej współpracy. Było to możliwe dzięki długotrwałej znajomości uczestników szkoleń z trenerami i kadrą zarządzającą. Szkolenia dla handlowców odbywały się w formie warsztatowej. Główny nacisk kładliśmy na ćwiczenia uczące nowych umiejętności oraz na prowadzenie scenek z odgrywaniem ról utrwalających te umiejętności. Tam, gdzie było to konieczne, przekazywaliśmy wiedzę teoretyczną, która przekładaliśmy na umiejętności podczas warsztatowych części szkoleń i w ciągu dni coachingowych.Najtrudniejsze wyzwania i największe trudności w projekcie
Najtrudniejszym wyzwaniem była pomoc podczas restrukturyzacji działu handlowego. Przedstawiciele handlowi byli przeciwni połączeniu ich działań z pracą sprzedawców w biurach handlowych. Część osób z biur nie miała przekonania do zajęcia się aktywnym poszukiwaniem klientów obok obsługi stałych kontrahentów. Oczywiście, poradzenie sobie z tymi trudnościami dotknęło przede wszystkim menedżerów klienta, ale podczas doradztwa odczuli je także trenerzy Training Partners – nie wszystkie ich pomysły okazywały się możliwe do zastosowania.Rezultaty, jakie osiągnięto w projekcie
Najważniejsze rezultaty, jakie udało się osiągnąć, to:- pomoc w stworzeniu sprawnych, pełnowartościowych handlowców,
- rozwój podstawowych umiejętności coachingowych menedżerów zespołów handlowych,
- poprawienie współpracy w całym zespole handlowym,
- pomoc w restrukturyzacji działu handlowego.
Proponowane dalsze działania
Najważniejsze działania według nas, to:- stała kontynuacja rozwoju menedżerskiego regionalnych szefów sprzedaży,
- rozwój zaawansowanych umiejętności handlowych dla dużej grupy przedstawicieli handlowych, którzy mają krótki staż w firmie,
- zorganizowanie osobnych szkoleń dla zaawansowanych handlowców,
- rozwój coachingu prowadzonego przez menedżerów Vertexu, bez udziału trenerów zewnętrznych,
- integracja działu handlowego wraz z kluczowymi osobami z innych działów firmy (marketing, produkcja, windykacja, dział kontroli jakości),
- zaawansowane szkolenia menedżerskie dla top managementu firmy.

Szukasz szkolenia i masz pytania?
Śmiało, nasi eksperci są do Twojej dyspozycji!