Efektywny zespół – poprawa komunikacji i współpracy w zespole
Życie menadżera nie jest usłane różami. Wręcz przeciwnie — praktycznie każdego dnia czeka go trudna rozmowa z pracownikiem. Oczywiście nie musi ona dotyczyć jedynie zwolnień (choć takie rozmowy też się zdarzają), lecz również przyszłości zawodowej, podwyżek czy popełnionego błędu. Jak „przejść” przez taką rozmowę, aby osiągnąć zamierzony cel i zachować dobre relacje z pracownikiem?
Rozmowy z pracownikami – najczęstsze błędy
Dedykowane szkolenia menedżerskie nieprzypadkowo skupiają się na tematyce prowadzenia tzw. trudnych rozmów. Syntezą wstępu każdego ze szkoleń jest prosta, a jednocześnie tak rzadko akceptowana teza: unikanie rozmowy to największy błąd komunikacyjny, jakiego może dopuścić się zarówno menadżer, jak i jego pracownik. Załóżmy, że z pewnych powodów jeden z pracowników jest obmawiany w firmie. Fakt, takie zjawisko jest dość częste w firmach, ale jeśli opinie te docierają do menadżera, ten musi coś z tym zrobić. Zamiatanie problemu pod dywan i zrzucenie wszystkiego na karb tego, że „jakoś się uda” to poważny błąd komunikacyjny. Nie jest tajemnicą, że niczego nieświadomy pracownik i tak w końcu się wszystkiego dowie, a jeśli poczuje, że (zwłaszcza niesprawiedliwa) opinia ma poparcie „góry”, to najprawdopodobniej rozstanie się z firmą. Dlatego tak ważne jest, by menadżer w relacjach pracownik – szef – pracownik był jak najbardziej transparentny. I co ważne – by uwzględniał opinię każdej ze stron.