Posiadanie w swoim zespole zaangażowanych pracowników jest kluczowym celem wielu firm, ponieważ to właśnie zaangażowanie pracowników decyduje w dużej mierze o przewadze konkurencyjnej.
Czym jest zaangażowanie? Instytut Gallupa, który od dawna zajmuje się tym zagadnieniem wskazuje na zależność zjawisk „zaangażowanie pracownika” oraz „satysfakcja z pracy”. Aby w praktyczny sposób zdefiniować zaangażowanie należy określić kim jest „zaangażowany pracownik”. Posłużmy się w tym celu definicją 3S czyli „Say, Stay, Strive” , według której zaangażowany pracownik to taki, który:
- mówi dobrze o firmie,
- chce w niej zostać,
- stara się dla niej.
Co to oznacza dla firmy? „Mówi dobrze o firmie” – oznacza, że pracownik buduje pozytywny wizerunek firmy w oczach klienta ale również pozytywny wizerunek pracodawcy na rynku pracy. „Chce w niej zostać” – oznacza mniejszą rotację, co ma ogromne znaczenie w obecnej sytuacji „rynku pracownika” i trudności w pozyskaniu do pracy nowych ludzi. Drugi bezcenny aspekt jest taki, że wraz z pracownikiem w firmie pozostaje jego wiedza i doświadczenie. „Stara się dla niej” – oznacza, że firma może liczyć na jego inicjatywę, fachowość a w efekcie wkład pracownika w rozwój organizacji.
Motywacji nie kupisz!
Badania nad zaangażowaniem prowadzone w wielu krajach przez Instytut Gallupa czy firmę Aon Hewitt jasno wskazują, że profity materialne i pieniężne nie stanowią wystarczająco silnych motywatorów, zwłaszcza w perspektywie motywacji długotrwałej. Krótko mówiąc – motywacji i zaangażowania pracownika nie da się kupić.
Co w takim razie wpływa na to, że pracownik jest zaangażowany? Co może zrobić organizacja, aby to zaangażowanie odpowiednio budować i utrzymywać?